Bitcoin چیست؟

Bitcoin یک شبکه مالی آنلاین است که افراد میتوانند از آن جهت ارسال یا دریافت پول به/از حساب دیگران استفاده کنند.

در بسیاری جهات Bitcoin همانند شبکه های پرداخت سنتی مانند کارت اعتباری ویزا یا مستر کارت یا پیپال است. یا همانند کارتهای شتاب در کشور ما و پرداختهای کارت به کارت یا پرداخت از طریق اینترنت بانک است ، اما بیت کوین در ۲ مساله اساسی با این روشهای سنتی متفاوت است :

اول اینکه Bitcoin هیچ مرکزیتی ندارد. شرکتها، موسسات یا بانکهایی که به دنبال کسب سود هستند، شبکه هایی مانند ویزا، مسترکارت،پیپال یا شبکه شتاب یا شاپرک را مدیریت می کنند.

اما هیچ کسی مالک یا کنترل کننده شبکه Bitcoin نیست. Bitcoin یک ساختار فرد به فرد دارد که با صدها کامپیوتر در سرتاسر اینترنت با هم برای پردازش پرداختهای بیت کوین کار می کنند.

 

بیت کوین (Bitcoin) یک واحد پول مجازی است که تماما در اینترنت قرار دارد و از سیستم رمز نویسی خاصی استفاده می کند که باعث می شود بدون نیاز به نهاد مرکزی (مانند بانک مرکزی) و کاملا مستقل فعالیت کند.

ساختار بدون مرکزیت Bitcoin به این معنی است که بیت کوین اولین شبکه مالی کاملا باز دنیاست. برای ایجاد یک سرویس مالی در سیستم بانکداری سنتی شما باید با یک بانک قرارداد ببندید و با قوانین دست و پا گیر و بسیار محدود کننده ای روبه رو شوید.

شبکه Bitcoin هیچ کدام از این محدودیتها را ندارد. افراد نیازی به هیچ مجوز یا همراهی جهت ایجاد یک شبکه مالی جدید بر پایه بیت کوین ندارند.

دومین چیزی که شبکه Bitcoin را خاص می کند این است که Bitcoin، پول یا ارز مخصوص به خودش را دارد. شبکه های ویزا و مستر کارت، تراکنشها را با ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا یا یورو انجام می دهند.

شبکه شتاب یا شاپرک تراکنشها را با ارز ریال ایران انجام می دهند. اما شبکه Bitcoin تراکنشها را با واحد پولی جدیدی انجام می دهد که واحد پولی این شبکه هم بیت کوین نامیده می شود.

 

بیت‌کوین چگونه کار می‌کند ؟

شبکه Bitcoin یک دفتر کل عمومی به نام “زنجیره بلاک” را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنشهایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید.

اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال، محافظت میشود و به همه کاربران اجازه میدهد تا بر ارسال بیت کوینها از آدرسهای بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند.

افزون بر این، هر کسی می تواند تراکنشها را با استفاده از توان محاسباتی سخت افزاری که ویژه این کار است، پردازش کرده و برای این سرویس، بیت کوینهایی را هم به عنوان جایزه بدست آورد. به اینکار اصطلاحاً “استخراج” می گویند.

 

چگونه کسی می تواند بیت‌کوین بدست آورد ؟

  • در صورت پرداخت وجه برای کالا یا خدمات
  • خرید آن از صرافی بیت کوین
  • مبادله بیت کوینها با کسی در نزدیکی خود
  • بدست آوردن Bitcoin از راهاستخراج رقابتی
  • اگرچه ممکن است افرادی باشند که بخواهند بیت کوینها را در برابر کارت اعتباری یا پرداخت پی پال بفروشند، ولی بیشتر صرافی ها اجازه پرداخت با این روشها را نمی دهند. به این دلیل که در مواردی، کسی بیت کوینهایی را با پی پال خریده و سپس از جانب خود آن تراکنش را برگشت داده است. معمولاً به این گونه موارد، پرداخت برگشتی می گویند.

 

مزایای بیت‌کوین چیست ؟

آزادی پرداخت وجه :

هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از Bitcoin امکانپذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد.

 

کارمزد های بسیار اندک :

در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد. کاربران می توانند برای پردازش سریعتر تراکنش خود، کارمزد پرداخت نمایند که در نتیجه تاییدیه تراکنش را سریعتر از شبکه دریافت خواهند کرد.

 

ریسک کمتر برای سوداگران :

تراکنشهای Bitcoin امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداختهای برگشتی جعلی محافظت می کند.

 

امنیت و کنترل :

کاربران بیت کوین بر تراکنشهای خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد؛ مانند آنچه در روشهای دیگر پرداخت گاهی پیش می آید، مبالغی ناخواسته و یا از پیش اعلام نشده را بپردازند.

 

شفافیت و بی طرف بودن :

تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می توان آنرا بلافاصله درستی آزمایی کرده و از آنها استفاده نمود.

هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند پروتکل بیت کوین را کنترل و یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را از نظر شفافیت، بیطرفی کامل و قابل پیش بینی بودن قابل اعتماد کامل ساخته است.

 

 

آینده بیت کوین

علت معروفیت بیت کوین به خاطر امنیت، سرعت و بی نام بودن تراکنش های آن است. مطمئنا اگر نقصی در سیستم بیت کوین پیدا شود یک شبه ارزش خود را از دست خواهد داد ولی در حال حاضر به نظر می آید که توسط بسیاری به عنوان گزینه ی مناسبی برای پرداخت انتخاب شده است.

تعداد کل بیت کوین ها عدد محدودی است و  اگر بیت کوین همین روال را ادامه دهد قیمت آن در آینده به بالا رفتن ادامه خواهد داد و طبق پیش بینی ها هر بیت کوین حتی نزدیک به نیم میلیون دلار هم خواهد رسید! آیا این پیش بینی ها به حقیقت می پیوندد؟ باید صبر کرد و دید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *